Financiën
Programmaverantwoording | Primaire begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | ||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Bereikbaarheid I - Algemeen | 80.994 | 1.654 | 6.538 | 0 | 87.532 | 1.654 | |
Saldo van het programma | 80.994 | 1.654 | 6.538 | 0 | 87.532 | 1.654 | |
Storting | Onttrek. | Storting | Onttrek. | Storting | Onttrek. | ||
Mutaties in de reserves | 9.982 | 103.808 | -6.798 | -4.400 | 3.184 | 99.408 | |
Primaire begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | |||||
Beslag op de algemene middelen | 14.486 | -4.140 | 10.346 | ||||
Mutatie per reserve | |||||||
Programmaverantwoording | Storting | Onttrekking | |||||
Reserve Mobiliteitsprogramma | 1.000 | 4.100 | |||||
Reserve Mobilitietsplan BDU | 702 | ||||||
Reserve VERDER | -8.500 | -8.500 | |||||
Totaal onttrekking aan reserves | -6.798 | -4.400 |
Samenvattend overzicht begrotingswijzigingen
Bijstellingen | Lasten | Baten | Storting | Onttrekking | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Besluitvorming jaarrekening 2020 | |||||||
Bestemmingsvoorstel: Leefomgeving zonnepanelen | 590 | ||||||
Bestemmingsvoorstel: SMART mobility fase 1 | 200 | ||||||
Bestemmingsvoorstel: SMART mobility fase 2 | 502 | ||||||
Bestemmingsvoorstel: Snelfietsroute Woerden | 1.700 | ||||||
Bestemmingsvoorstel: Laadpalen (MRA-E) | 100 | ||||||
Bestemmingsvoorstel: subsidies | 1.252 | 1.000 | |||||
Saldo neutrale technische aanpassingen | |||||||
Project Daalsetunnels (locomotiefstraat) | 4.100 | 4.100 | |||||
Verkenningen (studiefase) | -2.237 | ||||||
Afname voertuigverlies uren | 900 | ||||||
Correctie reserve Verder | -8.500 | -8.500 | |||||
Centralisatie werving & selectiebudget | -70 | ||||||
Looncompensatie | 203 | ||||||
Totaal | 6.538 | 0 | -6.798 | -4.400 |
Toelichting op de begrotingswijzigingen
Besluitvorming jaarrekening 2020
Onderwerp | Verwerking dekkingsvoorstellen, bestemmingsvoorstellen en vrijvallen reserves |
---|
Toelichting
In het Statenvoorstel bij de Jaarstukken 2020 zijn er dekkingsvoorstellen, bestemmingsvoorstellen en voorgestelde vrijvallen vanuit bestemmingsreserves opgenomen. Deze zijn in deze Voorjaarsrapportage verwerkt.
Saldo neutrale technische aanpassingen | |||
Onderwerp | Project Daalsetunnels (Locomotiefstraat) |
Toelichting
Op verzoek van de gemeente Utrecht heeft de provincie een bijdrage aangevraagd en ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ten behoeve van een nieuwe fietstunnel onder de spoorbundel bij de Cartesiusdriehoek (locomotiefstraat). In 2021 is de subsidie van € 4.100.000 aan de gemeente beschikt en zal de bevoorschotting plaatsvinden. De verwachte financiële afronding is in 2022. Voorgesteld wordt om het benodigde budget voor 2021 van € 4.100.000 te onttrekken uit de reserve Mobiliteitsprogramma.
Onderwerp | Verkenningen (studiefase) |
---|
Toelichting
In het Mobiliteitsprogramma 2019-2023 is een centraal budget opgenomen bij beleidsdoel 5.8 Verkenningen naar en regionale programma’s over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren. Voor 2021 wordt het budget verdeeld naar de beleidsdoelen waar de werkzaamheden betrekking op hebben. Van het totale budget van € 3.000.000 wordt € 1.337.000 overgeheveld naar beleidsdoel 6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht, dat onderdeel is van programma 6. Bereikbaarheid II – Openbaar Vervoer, en € 900.000 naar beleidsdoel 5.1 Het provinciale netwerk is sterk.
Onderwerp | Reserve VERDER |
---|
Toelichting
In de reserve VERDER is een jaarlijkse storting van € 8,5 mln. en onttrekking van € 8,5 mln. begroot. Aangezien dit per saldo geen effect heeft wordt deze beide mutaties gecorrigeerd naar 0.
Onderwerp | Centralisatie werving- en selectiebudget |
---|
Toelichting
Deze begrotingswijziging is toegelicht onder 3.10 Overzicht Overhead.
Onderwerp | Looncompensatie |
---|
Toelichting
Deze begrotingswijziging is toegelicht bij 3.11 onderdeel Stelposten.
Toelichting bijstellingen in meerjareninvesteringsplan van programma Bereikbaarheid I - algemeen; Lopende en nieuwe investeringen
Onderstaande investeringen zijn in bovenstaande tabel uitgesplitst naar de beleidsdoelen en kunnen daardoor meerdere regels bevatten.
Lopende investeringen
N224 Rotonde Austerlitzseweg – Zeist
De regie en de uitvoering ligt bij de gemeente Zeist. De combinatie van Ruimtelijke ordeningsprocedure, te kappen en te compenseren bomen zorgt ervoor dat we dit jaar overgaan tot het kappen van de bomen en de verlegging van de kabels en leidingen. Vervolgens wordt de rotonde in 2022 gerealiseerd.
Spoortunnel Maarsbergen
De bijstelling van de begroting wordt veroorzaakt door de verlaging van het brutokrediet. Het brutokrediet is verlaagd naar € 23.200.000 en is inclusief de bijdrage van Gemeente Utrechtse Heuvelrug van €2.500.000. Het krediet is verlaagd omdat Prorail de aanbestedende dienst is. Dit is conform hetgeen is toegelicht in de concept jaarrekening 2020.
N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal en Rijnbrug
Bij de voorbereiding van de uitvoering is voor beide projecten een vertraging voor onbepaalde tijd opgetreden. Dit wordt veroorzaakt door een uitspraak van de Raad van State over het Tracebesluit ViA15 van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat. Kern van deze uitspraak is dat de berekening van de stikstofuitstoot niet op de juiste manier zou zijn gegaan. Door de uitspraak van de Raad van State is het onduidelijk wanneer de benodigde inpassingsplannen en vergunningen in procedure gebracht kunnen worden.
N402 Rotonde Slootdijk
Er vindt vanuit studie een onderzoek plaats naar nut en noodzaak van het project. Bij uitkomsten die tot een scopewijziging leiden moet het project hergedefineerd worden.
N210 / N225 / N412 / N415 Bermverhardingen
De bermverharding N412 is vertraagd als gevolg van een vertraging van onderhoudswerkzaamheden. Als gevolg hiervan wordt de begroting in 2021 verhoogd met € 85.000.
Nieuwe investeringen
N237 Trajectaanpak Zeist en Soest
Het voorstel voor maatregelen op de N237 in de gemeenten Zeist en Soest is het resultaat van een trajectstudie. Naast geplande onderhoudswerkzaamheden worden aanvullende maatregelen genomen. Deze maatregelen zijn: aanbrengen van bermverharding, verbreden fietspad, geluidreducerend asfalt, geluidsvoorzieningen en extra verlichting. Voorgesteld wordt om een investeringskrediet ter beschikking te stellen van € 3.816.000, waarvan € 270.000 uit investeringen Verkeersveiligheid, €1.880.000 uit investeringen Fiets en € 1.666.000 uit investeringen provinciale wegen.
Carpoolplaatsen
Uitbreiding carpoolplaatsen IJsselstein, Baarn, Eembrugge en Maartensdijk met in totaal 111 plekken. Uitbreiding is nodig om carpoolers voldoende parkeerplaatsen te bieden. De realisatie is in 2022. Voorgesteld wordt om een investeringskrediet ter beschikking te stellen van € 1.421.000. Het investeringskrediet komt uit investeringen provinciale wegen.
Maatregelen op de N229, N226, N225, N228 en N417
De maatregelen zijn het resultaat van knelpunten die in de loop van de tijd zijn ontstaan en recent gesignaleerd. Deze werkzaamheden worden gelijktijdig met groot onderhoud uitgevoerd. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het aanbrengen van bermverharding, verbreden van het fietspad (N417) en op de N225 het fietspad tussen Driebergen en Doorn te vernieuwen in het kader van de snelfietsroute (onderdeel van de SFR Utrecht – Veenendaal). Voorgesteld wordt om een investeringskrediet ter beschikking te stellen van in totaal € 2.430.000,- waarvan € 1.560.000,- voor Verkeersveiligheid, € 700.000,- voor Fiets en € 170.000,- voor Provinciale Wegen.
N405 Bermverharding Kamerik
Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Dit wordt veroorzaakt door bodemverontreiniging in de bermen. Voorgesteld wordt om een extra investeringskrediet ter beschikking te stellen van € 250.000. Dit betreft het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid.
Bermverhardingen N225 / N228 / N229
Gelijktijdig met vervangingsonderhoudswerkzaamheden wordt bermverharding aangebracht. Voorgesteld wordt om een investeringskrediet ter beschikking te stellen van in totaal € 1.015.000 voor het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid. De investering in bermverharding op de N229 komt mogelijk in aanmerking voor 25% rijkssubsidie.
Vervangingsinvesteringen
Toelichting bijstellingen in meerjareninvesteringsplan van programma Bereikbaarheid I - algemeen; Vervangingsinvesteringen
Beverweerdsebrug
Uitgangspunt was een simpele en doelmatige brug vervanging. Er zijn extra kosten voor het behouden van onderdelen omdat het een monumentaal pand is.
Voorgesteld wordt om hiervoor een aanvullend investeringskrediet ter beschikking te stellen van € 150.000. Als gevolg van het benodigde extra krediet wordt de begroting bijgesteld met €162.000.
Bushokjes in de hele provincie
Vanwege problemen met Stedin (netwerkbeheerder) heeft de uitvoering in 2020 vertraging opgelopen.
Dit heeft voornamelijk te maken met het beschikbaar zijn van de aansluitcodes (EAN). Dit jaar wordt het restant van de bushokjes geplaatst.
Vervanging wintermachines
Een juridische procedure met betrekking tot de aanbesteding heeft in 2020 geleid tot uitstel. Vervanging van de machines vindt plaats in 2021.